Aarde

Square

Kunstenaars willen de schoonheid van de natuur laten zien en oproepen tot behoedzaamheid en zuinigheid. De natuurlijke processen van vergankelijkheid, de levenscyclussen, mogen niet verstoord worden. De minerale bouwstenen van de aarde dwingen ontzag af. Het is oermaterie, waarin kolossale krachten zijn samengebald. Natuurrampen overkomen ons, omdat we niet zorgvuldig met de aarde omgaan.

Flowers made of heavens sky

1. Corry Zwart, Flowers made of heavens sky, 2018, fotografie (75 x 100 cm), gecombineerd met Delphinium, 2019, vergankelijk sieraad op elfenbank (30 x 30 cm).

De foto toont een ingezoomd detail van de bloem, waarvan Corry Zwart een vergankelijk natuurlijk sieraad vervaardigde. Dit sieraad toont niet alleen de natuur op haar mooist, maar huldigt haar tegelijkertijd, ook vanwege de tijdelijkheid. Immers, een bloem sterft, maar verspreidt haar zaden en komt weer terug. Bij duurzaamheid hoort het accepteren van vergankelijkheid en teruggeven wat we van de natuur genomen hebben. Om ons nog meer bij de schoonheid te betrekken fotografeert Corry Zwart sterk ingezoomde details. Corry: ‘we hoeven niet ver te reizen, er is zoveel moois vlakbij’.

Mongoolse knoop

3. Hanneke Rijks, Mongoolse knoop (Mongolian Knot), 2018, in sloopcontainer gevonden berkenmultiplex (56 x 77 x 4 cm).

De Mongoolse Knoop van Hanneke Rijks staat voor duurzaamheid op twee niveaus. In de eerste plaats de betekenis van het symbool: de eindeloze, eeuwige knoop, een boeddhistisch geluksteken dat staat voor de samenhang van al het aardse. Hanneke Rijks heeft dit symbool aangepast; door bij elke hoek van perspectief te wisselen heeft ze er een ‘onmogelijke’ knoop van gemaakt. De cyclus bestaat nog, maar de eeuwige loop is niet meer te volgen… In de tweede plaats heeft ze dit kringloopteken vervaardigd van berkenmultiplex dat weggegooid was. Het fungeerde ooit als onderdeel van een toonbank van een V&D-vestiging.

Upside Down

4. Marus van der Made, Upside Down, 2018, gerecycled golfkarton (100 x 100 x 170 cm).

Een ode aan de aarde en aan de geometrie, de bouwstenen van de aarde. Het oppervlak van de piramide is behandeld met duurzame muurverf waarvan de basis bestaat uit water en gerecycled sloophout. Minimalist Van der Made gebruikt liefst zuivere pigmenten, vloeiende materialen als antraciet en kolen, die een contrast vormen met de streng afgebakende vorm, de piramide. Samen met de bol, de kegel, de cilinder en de kubus is deze geometrische vorm een essentiële bouwsteen van al het aardse leven.

De Aarde werd weer woest en ledig

5. Irma den Hertog, De Aarde werd weer woest en ledig en duisternis lag op de vloed en de Geest van de Ene zweefde over de wateren, 2018, gemengde techniek (75 x 180 cm).

In het werk van Irma Den Hertog staan de aarde en haar minerale bronnen centraal. Op die bronnen moeten we zuinig zijn. Het goudpigment in haar werk geeft de buitengewone waarde aan, het kosmisch Licht, zoals Irma den Hertog dat noemt.

De woorden uit de titel lijken op de eerste woorden van het Scheppingsverhaal uit de Bijbel, Genesis 1: 2, maar ze staan hier juist voor vernietiging van de aarde door menselijk toedoen. Nu we de natuurlijke bronnen van de aarde uitputten en zelfs onze oceanen tot vuilnisbelten maken, dreigt het zuivere ‘Oerwater’ van het begin van onze schepping verloren te gaan. Uiteindelijk zal het water hier op aarde niet meer levensbrengend zijn, maar dodelijk voor mens en dier.

Evolution

6. Marja Verhage, Evolution, 2017, diabas (hoogte 62 cm).

Marja Verhage werkt graag met harde steensoorten. Diabas is een harde, vulkanische steen, een oermaterie, waarin kolossale natuurkrachten zijn samengebald en geperst. Niets is duurzamer dan dit steen, het resultaat van groei- en transformatieprocessen. Alle organische bouwstoffen van de aarde, zoals water, lucht, mineralen, planten- en dierenresten zitten erin. Deze figuur, gevormd uit dit materiaal, drukt met zijn gebaar wanhoop uit.

Ga terug naar